Палеонтологи знайшли останки звірка, схожого на героя мультфільму "Льодовиковий період"

Нещодавно палеонтологи знайшли останки звірка, який був дуже схожий на виняткового Скрета - героя мультиплікаційної епопеї "Льодовиковий період". Правда, жив він дещо раніше - 100 мільйонів років тому, в кінці крейдяного періоду. І жолуді це істота, харчується комахами і дрібними рептиліями, теж, судячи з усього, не особливо цікавили. Нещодавно палеонтологи знайшли останки звірка, який був дуже схожий на виняткового Скрета - героя мультиплікаційної епопеї Льодовиковий період

Часто буває так, що спочатку який-небудь письменник-фантаст вигадає незвичайний об'єкт, істота або явище природи, а потім, через кілька років, вчені знаходять його в реальному світі. Причому ця "вигадка" виявляється саме такою, якою її уявляв собі натхненний "служитель муз". Наприклад, відомий режисер Джордж Лукас придумав планету Татуїн, що обертається навколо двох зірок ще на початку 70-х років минулого століття, коли вчені і не припускали того, що в подібних системах взагалі можуть бути планети. І що б ви думали - не минуло й п'ятдесяти років, як астрофізики виявили вже кілька таких "Татуїн" (докладніше про це ви можете прочитати в статті " Знайдена батьківщина Дарта Вейдера? ").

Історія, яку я хочу вам розповісти, відноситься саме до такої категорії кумедних ситуацій. Почалося все з того, що група палеонтологів з США і Аргентини проводили розкопки в районі міста Чіполлетті, що знаходиться біля річки Ріо-Негро в Патагонії (не плутайте з однойменною річкою на півночі Бразилії, яка впадає в Амазонку). Їх цікавили пісковики формації Канделерос, які сформувалися приблизно 100 мільйонів років тому. У них зустрічається досить багато останків тварин, що мешкали в так званому сеноманського ярусу - так називають один з останніх ярусів крейдяного періоду.

І ось, розглядаючи скам'янілості, палеонтологи раптом виявили один череп з добре збереглася нижньою щелепою. Проаналізувавши його будова і виявивши, що добре збереглися однокореневі корінні з трикутними верхівками, а також двукоренние премоляри (предкоренние), з гострими конусами на кінцях, вчені прийшли до висновку, що перед ними останки ссавця, що належав до групи Dryolestoidea. Колись ці звірята, яких вважають предками сучасних сумчастих (Metatheria) і плацентарних ссавців (Eutheria), були широко поширені на всіх континентах. Однак в самому кінці крейдяного періоду дана група, що існувала з ранньої юри, раптом вимерла (до речі, набагато раніше, ніж динозаври). До сих пір палеонтологам не вдавалося знайти хоча б одного цілого черепа дріолестоід - доводилося задовольнятися окремими кісточками. Тому не дивно, що вчені досить зраділи цій знахідці.

Тому не дивно, що вчені досить зраділи цій знахідці

Читайте також: У Китаї знайшли матір всіх звірів

Продовжуючи вивчення черепа, вчені виявили у верхній щелепі два великих отвори, які явно служили осередками для потужних іклів. Розрахувавши їх розміри, палеонтологи здивувалися - це невелике (10-15 сантиметрів в довжину) істота була шаблезубих. Довжина самого черепа не перевищувала двох сантиметрів, а ікла, судячи з усього, були в два рази більше черепа!

Продовживши реконструкцію зовнішнього вигляду, палеонтологи з'ясували, що у істоти були величезні очі, що свідчить про нічний спосіб життя, і довгий ніс, на зразок того, що зустрічається у сучасних кротів і землерийок. Судячи з усього, звір був дуже рухливим і гнучким (про це говорить характер зчленування черепа з хребтом) і, можливо, добре лазив по деревах. Отже, ікла-шаблі, довгий ніс, великі очі, лазить по деревах - ви здогадалися, на кого це все схоже? Звичайно ж, на знаменитого Скрета - героя мультфільму "Льодовиковий період" студії Blue Sky.

Я думаю, ви всі пам'ятаєте цього чарівного, хоча злегка трохи нервового персонажа, який протягом усіх трьох серій "Льодовикового періоду" носиться як з писаним торбою з величезним жолудем (до речі, багато глядачів так і не розуміють, навіщо він йому). Скрет (англ. Scrat, іноді його ім'я передають як "Скрат", що неправильно) є справжнім втіленням людини, одержимого нав'язливою ідеєю. Руйнуються гори, виходять з берегів моря, вимирають тварини - а йому все дарма, він стурбований лише тим, щоб зберегти свій дорогоцінний жолудь, і гори все навколо синім полум'ям. Хоча насправді персонаж на ім'я Скрет, безумовно, куди складніше і багатогранніше.

Придумав, до речі, цю спритну шаблезубу "білку" режисер мультфільму Кріс Уедж (який сам і озвучив Скрета). Можливо, тому багато критиків вважають, що Скрет є як би другим режисером мультфільму, або, якщо точніше, своєрідним альтер-его Уедж, присутнім на екрані. Дійсно, безглузді, на перший погляд, дії шаблезубої "білки" насправді дуже впливають на сюжет епопеї і на долі інших героїв (він постійно рятує їх, сам того не бажаючи, або, навпаки, підштовхує до краю загибелі).

Деякі кінознавці вважають, що Скрет насправді є певним деміургом, тобто творцем всієї цієї маленької Всесвіту, яка показана в "Льодовиковий період", і він не тільки створив її, але і продовжує впливати на розвиток даного світу (як і належить будь-якому божеству -созідателю). Ну, а якщо Скрет - це деміург, то тоді стає зрозуміло, навіщо йому жолудь, це ж нова Всесвіт в зародковому стані. Скрет все три серії намагається його посадити і тим самим створити новий світ, але ревнивий "старший синок" - світ льодовикового періоду постійно заважає йому здійснити цей задум.

Так ось, Уедж вигадав Скрета, що називається, з "голови", не маючи на увазі ніяке реальне доісторична тварина (і це при тому, що всі інші персонажі мультфільму мають реальних прототипів). Про те, що подібний звірок колись існував насправді, він навіть не припускав. Цікаво, що палеонтолог, який знайшов реальну шаблезубу "білку" (хоча цілком зрозуміло, що до справжніх білків, що з'явилися через 15-20 мільйонів років після того, як закінчився крейдяний період, знайдений тваринка не має ніякого відношення) в Аргентині, професор університету Луїсвілля Гільєрмо рушниця зізнався, що коли він дивився "Льодовиковий період", то був упевнений, що звірка, подібного Скрет, взагалі не могло існувати. І треба ж було так статися, що саме група, якою керував цей скептик, знайшла останки тварини, в існування якого їх керівник геть відмовлявся вірити!

Втім, знайдений палеонтологами звірок був названий зовсім не Скретом, а Cronopio dentiacutu, на ім'я дивного персонажа історій аргентинського письменника Хуліо Кортасара - хроноп. Жолуді його явно не цікавили - вчені вважають, що він харчувався представниками різних видів комах, а також дрібними хребетними, наприклад, маленькими ящірками або жабами. А ось навіщо йому були потрібні такі довгі ікла - незрозуміло.

Вчені визначили, що щелепи Cronopio dentiacutu були відносно слабкими, але добре розкривалися при укусі, що дозволяло тварині використовувати його кликі- "шаблі" в повну силу. Однак кого він міг ними вбивати? Полювати на видобуток, яка була більша нього, він би навряд чи став - примітивні корінні зуби не змогли б пережувати грубе м'ясо. Може бути, він захищався з їх допомогою? Однак від кого? Проти змії цей спосіб не діє, бо змія завжди намагається або задушити жертву, або атакувати ззаду або збоку, а проти великого хижого ящера ніякі б ікла-шаблі не допомогли.

Правда, не виключено, що реальний Скрет міг харчуватися падаллю (і тоді шаблевидні зуби йому потрібні були для того, щоб розпорювати товсту шкіру трупа) або ж висмоктував яйця динозаврів (і тоді з їх допомогою він міг би пробити рогову оболонку). До речі, саме динозаври, а не мамонти, смілодон і гігантські лінивці були сусідами Cronopio dentiacutu 100 мільйонів років тому.

Жила ж ця весела компанія зовсім не в сухих тундростепь серед льодовиків, в у вологих і жарких субтропічних лісах. Жолуді, до речі, тоді вже цілком падали навколо пустуючих ночами древніх Скрет (бо в цей час покритонасінні рослини сучасного типу остаточно перемогли в боротьбі з голосеменнимі за панування на суші), але навряд чи Cronopio dentiacutu ними цікавилися - адже їх зуби зовсім не були пристосовані до пережовування рослинної їжі.