Чому вимерли динозаври

7. 4. Хвороби
  8. 3. Комета
  9. 2. Вулкан
  10. 1.Комбінація різних причин

Близько 66 мільйонів років тому, на межі крейдяного і палеогенового періодів, відбулася одна з п'яти відомих науці «великих масових вимирань», під час якого 80% живих істот, що жили на Землі, загинули. Масштаби вражають: майже миттєво зникли практично всі види динозаврів, а ті, що вижили тварини зазнали радикальних змін. Проте, вчені до цих пір не здогадуються з приводу того, чим це було викликано. Існують десятки теорій, що пояснюють вимирання динозаврів, але жодну з них не можна з упевненістю назвати на 100% достовірною. Давайте дізнаємося про 10 найпопулярніших в наукових колах версіях.

10. Астероїд

Одна з відомих теорій говорить про те, що вимирання динозаврів сталося через зіткнення Землі з величезним астероїдом

Одна з найвідоміших теорій говорить про те, що вимирання динозаврів сталося через зіткнення Землі з величезним астероїдом. Вченими було зафіксовано неймовірно високий рівень вмісту іридію в осадових породах, відповідних крейда-палеогеновому періоду. Ірідіум рідко зустрічається в земній корі, але є одним з основних мінералів в складі астероїдів. Була лише одна проблема: якщо таке гігантське космічне тіло впало на Землю - значить, десь повинен бути кратер. І він був знайдений в 1990-му році біля півострова Юкатан (Мексика). Кратер назвали Чиксулуб, його діаметр становить 180 кілометрів, а початкова глибина, за оцінками вчених, досягала 18-20 кілометрів. Вважається, що він утворився після зіткнення з астероїдом діаметром близько 10 кілометрів. Енергія удару дорівнювала 100 тератоннам в тротиловому еквіваленті (найпотужніше термоядерний пристрій в історії мало потужність лише в 0,00005 тератонн).

Передбачається, що удар викликав руйнівні цунамі заввишки в 100 метрів, які проникли вглиб материків. Також по поверхні планети пройшла ударна хвиля, а висока температура призвела до лісових пожеж по всьому світу. Стався викид величезної кількості сажі в атмосферу. У сотні разів збільшилася концентрація чадного газу в повітрі. Поверхня Землі на багато років виявилася закритою від прямих променів Сонця сажовими і пиловими хмарами. Через брак світла у рослин сильно сповільнилося фотосинтез, що призвело до зменшення вмісту кисню в атмосфері. А до часу, коли хмари розсіялися, все динозаври вже зникли.

9. Глобальна Вогняна буря

Одна з теорій говорить про те, що після удару астероїда об Землю почалася справжня вогняна буря, яка охопила всю планету

У той час як більшість вчених погоджуються з фактом зіткнення Землі з астероїдом, вони не можуть прийти до єдиної думки з приводу того, що саме стало причиною вимирання. Одна з теорій говорить про те, що після удару почалася справжня вогняна буря, яка охопила всю планету. Суть в тому, що при зіткненні найдрібніші частинки породи були викинуті високо вгору. Поступово вони утворили піщинки, які почали опускатися в атмосферу. Там вони розжарювалися від тертя з повітрям, температура досягала 1500 ° С. Небо стало яскраво червоним, а вся планета потопала в язиках полум'я від пожеж, що розповсюджувалися по всій суші. Дослідник, який розробив цю теорію, порівняв те, що відбувається тоді з наслідками скидання мегатонни бомб на кожні 7 квадратних кілометрів поверхні Землі. Лише тварини, які зуміли сховатися в норах або під водою, мали шанси пережити вогняне цунамі.

8. Найпотужніші урагани

На думку вчених з Массачусетського технологічного інституту, причиною вимирання динозаврів міг стати потужний ураган

Вчені з Массачусетського технологічного інституту змогли змоделювати на комп'ютері інший сценарій вимирання динозаврів. На їхню думку, причиною міг стати потужний ураган. Теоретично до нього привело нагрівання великої площі води в океані (близько 100 квадратних кілометрів) до температури в + 50 ° С після удару метеорита. За такої умови виникли б урагани, швидкість яких досягала 1100 кілометрів на годину. Для порівняння: найпотужніший ураган в історії датований 12 жовтня 1979 року. Швидкість вітру тоді досягла 350 кілометрів на годину - всього лише 30% від вищевказаного числа.

Динозаври ще могли б пережити потужні урагани, але фатальною обставиною для них стало те, що вітер піднімався на висоту до 75 кілометрів. Незабаром озоновий шар був зруйнований, і смертоносне сонячне випромінювання буквально спопелило практично все життя на планеті. Відновлення ж його зайняло не один десяток років.

7. Поступове вимирання через конкуренцію з боку ссавців

Ссавці опинилися більш пристосованими до життя, їм було простіше знаходити їжу і переносити зміни навколишнього середовища

Менш драматичною виглядає теорія, яка стверджує що динозаври вимерли не миттєво, а поступово - за кілька мільйонів років. Ймовірною причиною стала жорстка конкуренція з ссавцями. Останні виявилися більш пристосованими до життя, їм було простіше знаходити їжу і переносити зміни навколишнього середовища.

Головна відмінність між ссавцями і копалинами ящерами полягає в способі розмноження. Холоднокровні динозаври, як відомо, відкладали яйця. Ссавці же народжували живих дитинчат і потім вигодовували їх. Новонароджені динозаври були маленькими, тому для росту і розвитку їм потрібно колосальна кількість їжі, добути яку ставало все важче. Нарешті, ссавці виношували дітей в утробі, в той час як яйця ящерів були уразливими для хижаків, які кохали ними поласувати. Все закономірно: менш розвинена і пристосована до зовнішніх умов форма життя поступилася дорогою більш досконалої.

6. Дрейф материків

Динозаври, на думку вчених, жили в мезозойську еру (248-65 мільйонів років тому). Мезозой, в свою чергу, поділяють на тріасовий, юрський і крейдяний періоди. Спочатку всі континенти становили єдиний гігантський материк, що називався Пангея. Під час юрського періоду Пангея поступово «розламався» навпіл, і частини суші почали віддалятися один від одного. На час вимирання динозаврів континенти розійшлися ще далі. Контури материків почали нагадувати сучасні.

Дрейф континентів міг стати причиною вимирання динозаврів, адже місця їх проживання кардинально змінилися, як і кліматичні умови. Змінилася рослинність, травоїдним ящера стало важче добувати їжу. Зі зменшенням їх чисельності важкі часи настали і для м'ясоїдних динозаврів.

5. Зміна рівня світового океану

Кожен період масового вимирання збігається з часом різкого зміною рівня світового океану

Всього в історії Землі було 5 масових вимирань. Професор Медісон з Університету Вісконсіна впевнений, що їх «головним винуватцем» було зміни рівня моря. Земля утворилася 4,5 мільярда років тому, але вода в рідкому стані з'явилася на ній набагато пізніше. Цікаво, що кожен період масового вимирання збігається з часом різкого зміною рівня світового океану. З-під води з'являлися нові ділянки суші, в той час як звичні ареали проживання тварин затоплювалися. Відповідно, так само змінювалися рослинність і клімат цих територій. Ящери не змогли пристосуватися до таких різких змін.

4. Хвороби

Багато небезпечні інфекції почали з'являтися приблизно під час вимирання динозаврів

Досліджуючи останки комарів і кліщів, навіки загрузли в бурштині, доктор Джордж Пойнар з університету Орегона Університету несподівано зробив важливе відкриття: виявляється, багато небезпечні інфекції почали з'являтися приблизно під час вимирання динозаврів. Можливо, могутні динозаври зникли з лиця Землі через епідемію чуми.

Ця хвороба була б руйнівною для них. Справа в тому, що у динозаврів не було розвиненою імунної системи, розмножувалися ж вони досить повільно. Заражені особини досить швидко інфікували б усіх своїх родичів смертельною хворобою. Ссавці ж змогли вижити через більш розвиненого імунітету.

3. Комета

Комети складаються в основному з льоду, пилу, скелястих порід, органічних сполук, вони мають менші розміри, тому розвивають високу швидкість

Відповідно до теорії, представленої світу в 1980-му році, загибель динозаврів була викликана падінням на Землю комети. Це космічне тіло складається в основному з льоду, пилу, скелястих порід, органічних сполук, тоді як астероїди - тільки з каменю та металу. Комети також мають менші розміри, тому вони можуть розвивати більш високу швидкість.

Критики не згодні: на їхню думку, комета не могла бути такою великою, щоб при її зіткненні утворився кратер Чиксулуб. Проте, комп'ютерне моделювання показало, що вони помиляються. Якщо комета рухалася з величезною швидкістю - кратер подібного діаметра все ж міг утворитися. Цікаво, що при такому розкладі в атмосферу піднялося б в рази більше пилу і сміття, ніж при зіткненні з астероїдом.

2. Вулкан

Ще одна теорія говорить про те, що до вимирання ящерів призвело виверження вулканів, що відносяться до Деканська трапова провінція (одному з найбільших вулканічних утворень на планеті). Знаходиться ця область на території сучасної Індії. При виверженні сірка викидалася б в повітря протягом 10 тисяч років. А загальний обсяг потрапили в атмосферу газів і пилу був в 10 разів більше, ніж в разі зіткнення з астероїдом. Земля тисячоліттями була оточена суцільним шаром щільних хмар з високим вмістом сірки, що не пропускали сонячне світло. Підсумком стали окислення води в світовому океані (супроводжуване загибеллю переважної більшості його мешканців) і різке потепління, викликане парниковим ефектом.

Ця теорія отримала ще одне підтвердження в 2009-му році. Тоді при бурінні підводних нафтових свердловин біля берегів Індії були виявлені масивні еони древньої затверділої лави, заповнені опадами. В лаві же були присутні скам'янілості, які стосуються періоду вимирання динозаврів.

1.Комбінація різних причин

Динозаври, які пережили природні катастрофи, могли зникнути трохи пізніше через хвороби або змін клімату

Багато з подій, перерахованих вище, могли статися практично одночасно - тобто у відносно невеликій в масштабі епох існування Землі проміжок часу. Дослідники сперечаються, що саме призвело до загибелі динозаврів, однак мало хто заперечує цей факт. Наприклад, існують докази того, що зіткнення астероїда або комети з нашою планетою і найпотужніші виверження вулканів відбулися приблизно в один час. Більш того, падіння небесного тіла на Землю могло спровокувати початок пожеж на всіх ділянках суші.

Дивом пережили ці катастрофи динозаври могли зникнути трохи пізніше через хвороби або змін клімату. Можливо, велику роль зіграла і конкуренція з боку ссавців. Саме ця версія бачиться найімовірнішою: скоріше за все, динозаврам просто дуже не пощастило. Кожен катаклізм окремо, вони, можливо, і пережили б, але не всі відразу.